Mijn eerste dagen - Reisverslag uit Venetië, Italië van Alexandra Bergsma - WaarBenJij.nu Mijn eerste dagen - Reisverslag uit Venetië, Italië van Alexandra Bergsma - WaarBenJij.nu

Mijn eerste dagen

Door: Alexandra

Blijf op de hoogte en volg Alexandra

19 Februari 2015 | Italië, Venetië

Zo wat was ik zenuwachtig! Naar een land gaan waar ik nog nooit ben geweest, met een klein beetje goede kennis van de taal.. ik heb lopen stuiteren van de zenuwen.
De vlucht zelf was prima - de stoelen van transavia zijn uitermate "knus" - maar mijn buurman heeft de hele anderhalf uur liggen knorren. Met goede moed mijn koffer opgehaald en toen op zoek naar de eerste bus.
Nadat ik de bus had genomen moest ik de vaparetto nemen. Dit is het meest gebruikelijke vervoer in Venetië en is letterlijk een waterbus. Met mooie wachthokjes en al op het water. Het feit dat ik een goede routebeschrijving had, gaf me zelfvertrouwen en zo was ik al snel op het eiland Giudecca.
Eenmaal op Giudecca zelf kreeg ik het even warm, maar gelukkig is de verwarde uitdrukking van verdwaaldheid een universele taal. Dus werd ik al snel de goede kant op gewezen!

Het complex waar ik verblijf is volgestampt met studenten. Niet zo veel internationals, maar genoeg. Met mijn eigen badkamertje en wat meubeltjes in een ruimte met de grootste ramen die ik ooit heb gezien.. zit ik erg lekker! De baliemedewerker had zijn zoon mee en die was zo zwaar onder de indruk van het feit dat ik uit Nederland kwam, dat hij heel erg zijn best deed alles voor me in het Engels te vertalen. Nu was dat niet nodig, maar wel erg aardig! Ik kwam er later achter dat ze hier niet graag Engels praten.. en dat voor een international complex-gebeuren!

Iets waar ik ook snel achter kwam, is dat men niet aan keukens doet in Venetië. Niet voor studenten tenminste. Gezien ik mijn "eetkaart" nog moest ophalen en geen idee waar de supermarkt was - diezelfde avond nog gevonden op mijn verdwaaltour - ben ik maar naar een restaurantje gelopen om daar wat te eten. Geen engels en het is me gelukt! En jemig, ik heb nog nooit zo een lekkere pizza gegeten.

Ondertussen heb ik mijn weg in Venetië een beetje gevonden. Nu moet ik wel zeggen dat voor iemand die vaak verdwaald, dit niet mijn land is. De straatjes zijn klein, nauw, onmogelijk te vinden en een wirwar. Bepaalde kiosken die me ondertussen 10 keer voorbij hadden zien lopen, zwaaide lachend naar me met hun duimen omhoog. Mijn Italiaans wordt dan ook steeds beter op het gebied van de weg vragen. En zo maak je ook weer wat vrienden in de stad!

Voorlopig ga ik lekker rondhobbelen en verdwalen in Venetië samen met een Canadees meisje dat ik heb ontmoet - Elaine. Want O mijn hemel wat is het toch prachtig. Alles is mooi. Verdwalen is dan ook niet erg, want je komt overal prachtige winkels tegen vol met maskers en pleinen met kerken. Vakken beginnen pas over een week, dus is er nog tijd om goed aan mijn Italiaans te zitten. Want het blijft toch wel lastig, zo een hele nieuwe taal.

  • 19 Februari 2015 - 13:28

    Femke:

    het klinkt helemaal leuk Aal!!
    En ehh.. Ik dacht dat jij geen pizza lust? Haha
    Geniet ervan lieverd! xxxxx

  • 19 Februari 2015 - 18:03

    Noortman:

    Onze verdwaalmuts gaat nota bene naar Venetië, het dringt nu pas tot me door! Des te harder ga ik er stuk om hahaha! Het enige waar ik echt van ben geschrokken(ik dacht dat ik je redelijk goed kende...) is dat jij nog nooit in Italië bent geweest.. HOE DAN?!
    Anyway, ga maar lekker genieten wijffie en als je écht de weg kwijt bent hoef je alleen maar met je blonde haren te wapperen... ;-)
    Dikke koessssxoxo

  • 19 Februari 2015 - 23:42

    Marijke:

    heerlijk om te lezen allemaal. Klinkt nu nog als vakantie, zal straks wel anders zijn in de collegebanken. Binnenkort even skypen. Xx mam

  • 20 Februari 2015 - 12:32

    Nadine:

    Wonen op Isola Giudecca nog wel, wat heerlijk! Neem eens een kijkje in hostel The Generator, fijne plek voor een drankje of feestje;) Divertiti bella!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Venetië

Alexandra

Actief sinds 19 Feb. 2015
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 2274

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 16 Juli 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: